Implementation and Evaluation of a Novel Technology-Enabled, Integrated Case Management Program for Complex-Needs Patients in Northumberland County, New Brunswick
Implementation and Evaluation of a Novel Technology-Enabled, Integrated Case Management Program for Complex-Needs Patients in Northumberland County, New Brunswick
Status: Completed
Category(s):
Developing Innovative Care Pathways Lead organization: Government of New Brunswick, Department of Health and EM-ANB (Ambulance NB) Principal investigator(s): Ginette Pellerin
About the project:
The New Brunswick Health Council predicts a $100 million increase in the cost of care for complex needs patients - patients who have multiple chronic conditions, often seniors - within the next 7 years. The lack of care integration and coordination among health, social, and community service providers for complex needs patients places a strain on the primary care system and impacts the quality of care. Findings from the project team’s assessment of Miramichi’s extra-mural program (EMP) services supported the development of an integrated case management (CM) approach that coordinates health, social, and community services for eligible patients. This CM approach was carried out by community paramedicine services with the aim of reducing complex needs patients’ rates of emergency room (ER) visits and hospitalizations, and improving their general health, wellbeing, and quality of life.
Conclusions and Lessons Learned
Participants experienced significantly fewer ER visits and/or hospital admissions after CM program enrolment compared to before entering the program.
Although clinicians were dissatisfied with the lack of processes and policies when implementing the program, they all agreed that CM is important to meet the needs of complex needs patients.
The case manager role streamlined communication and service delivery, providing knowledge about external resources previously unknown in their bedside clinician role.
Comprehensive electronic medical documentation is key for healthcare workers’ effective communication and sharing of patients’ medical information.
Recommendations
Develop and distribute a CM model and training program to all EMP staff before a provincial scale-up.
Case managers should be involved in the decision-making processes regarding CM program delivery.
Community paramedics should attend EMP reviews of daily caseloads prior to the planned patient visits to facilitate priority assessment and accommodation of patient needs.
Providing EMP patients with training to use the “Shared Care Plan” would improve continuity of care.
The complementary community paramedicine, CM, and EMP services should be integrated.
Mise en œuvre et évaluation d’un nouveau programme technologique de gestion intégrée des cas pour les patients à besoins complexes dans le comté de Northumberland, au Nouveau-Brunswick
État du projet: Terminé
Catégorie:
Concevoir des protocoles de soins novateurs Organisation responsable : Gouvernement du Nouveau‑Brunswick, ministère de la Santé et EM-ANB (Ambulance NB) Chercheuse principale(s) : Ginette Pellerin
Le Conseil de la santé du Nouveau-Brunswick prédit, pour les sept prochaines années, une augmentation de 100 millions de dollars du coût des soins prodigués aux patient aux besoins complexes, soit les patients qui ont plusieurs maladies chroniques, souvent des aînés. Le manque d’intégration et de coordination des soins entre les fournisseurs de services communautaires, sociaux et médicaux destinés aux patients aux besoins complexes constitue un fardeau pour le système de soins de première ligne et influe sur la qualité des soins. Les résultats de l’évaluation de l’équipe de projet concernant les services du programme extra-mural (PEM) de Miramichi parlent en faveur du développement d’une approche fondée sur la gestion de cas (GC) intégrée qui permette de coordonner les services communautaires, sociaux et médicaux offerts aux patients admissibles. Cette approche fondée sur la GC a été réalisée par des services paramédicaux communautaires dans le but, d’une part, de réduire le taux de visites aux services des urgences (SU) et d’hospitalisation des patients aux besoins complexes et, d’autre part, d’améliorer la santé générale, le bien-être et la qualité de vie de ces patients.
Conclusions et leçons apprises
Les participants ont vécu un nombre bien inférieur de visites au SU et/ou d’hospitalisations après leur participation au programme de GC.
Bien que les cliniciens aient été insatisfaits du manque de processus et de politiques lors de la mise en œuvre du programme, ils se sont tous accordés pour dire que la GC est importante pour répondre aux besoins des patients aux besoins en soins complexes.
• Le gestionnaire de cas a rationalisé la communication et la prestation des services en fournissant des connaissances sur les ressources externes auparavant inconnues dans leur rôle clinique au chevet du patient.
Recommandations
Il faut élaborer et distribuer un modèle de GC et un programme de formation pour tout le personnel du PEM avant d’étendre le programme à la province.
Il faut solliciter la participation des gestionnaires de cas aux processus de prise de décisions concernant la prestation du programme de GC.
Il faut que les paramédicaux communautaires participent aux examens des charges de travail quotidiennes du PEM avant les visites planifiées aux patients afin de faciliter les évaluations prioritaires et la prise en charge adéquate des besoins des patients.